Saturday, March 25, 2017

Sab Explore India : North India




Assalamualaikum..

hello !
before i go for the main topic,
just a short update from me :
(p/s : if malas baca, just trus scroll bawah k)

hari ni hari Sabtu 25 March 2017..
and you know what,
this is the 'end' of the third week of my holiday..

yes.. the whole March is my holiday.
and April nnti (which is tak lama lagi dah)
kelas akan bermula..

and you what,
skrg ni aku ada dkat hostel aku.
yes, in Manipal.
and yes, aku tak balik Malaysia..

why ???
asal tak balik ? :(

hehee.. saje je.. malas nk balik.
firstly bcoz aku nk pecah rekod..
"tak balik Malaysia for 1 whole year"..
omg.. that sounds really cool.. haha

well secondly,
aku just nk merasa perasaan
duduk dkat hostel for holidays.
bukan senang tau nk dpat peluang utk
merasai bde2 cam ni.. ahaks.

ala, lagipun bukan one full month aku duk hostel.
the first 15 days dah burn dgn time
with my family and holiday around north India.
now i just have like 2 weeks and 4 days in the hostel.

so how was it Sab ?
are you okay ???
do you manage to survive ? haha

ok, to be honest....
the first 2 days aku kat hostel sorang2,
i almost jadi gile tau. serious tak tipu.
i dont know why.
padahal baru je 2 -3 hari.
haha.. lemah semangat betul kau Sab.

tapi skejap je..
the 4th or 5th day aku dh kembali
normal dan bersemangat ! hahaha...

so ape je aku buat sensorang dlm gua aku ni ?

well.. as usual,
movies movies movies..
and also novel. just a novel.
ntah lah, kali ni rase cam lambat gile aku baca.
baru satu novel aku baca.
tu pun 1/4 je.. tak smpai sparuh lagi . errr

okay, my time spent looks fun. right ?
its all about movies and chill in the room.
but its not that fun actually.

disebalik smua tu,
ade byk masalah, dugaan dan stress yg aku alami.
malas nk crite kat sini nnti panjg pulak.
but yes. aku stress sbnrnye.
kalau boleh aku nk holiday yg menyenangkan..
hhhhmmm.... :(

_____________________________________________


North India





okay lets get started...

cuti kali ni, parents aku decide utk dtg India.
and kitaorg sama2 akan explore North India.
so North India yg kitaorg nk visit ialah
mainly the Golden Triangle of India
which consist of Delhi, Agra and Jaipur..
dan satu lagi tambahan iaitu Shimla...

parents aku dtg on 3rd March (Friday)
and the next day, iaitu 4th March (Saturday) malam,
kitaorg dah start journey....

oh before i start with the journy,
just nk bagi tahu..
kitaorg pergi bukan sendiri2..
tapi kitaorg book segalanye melalui
travel agent dkat Manipal ni..

i took Sunshine travel..
but most of my friends,
byk jugak yg amik dari Columbus.
travel agent Columbus tu pun not bad gak.

okay one more thing,
siapakah ahli yg melancong sama2 ngan aku ?
kitaorg smua skali 5 orang.
father, mother, me, brother.. and.. my uncle.

ok, lets continue...

4th March - Saturday
kitaorg naik bas pada waktu malam..
if i'm not mistaken the bus is around 8pm
from Manipal terus ke Bangalore Airport..
smpai airport around kul 6am...


In the bus

Berhenti berehat di RnR jap.. haha


5th March - Sunday
okay hari ni nothing much..
byk traveling je sbnarnye..
okay pagi tu flight kitaorg..
from Bangalore to Chandigarh
sorry i'm not sure flight kul bpe.
tak silap 9.30am.... naik air asia...
pastu kitaorg smpai Chandigarh tgh hari..
amik beg apa smua..
then kluar airport..
masa ni aku tgh berdebar menanti driver kitaorg.haha.
aku duk terbayang2 seorang lelaki di luar
memegang kertas tertulis 'sabryne' dan menunggu
kehadiran ku.. haha.. ala, yg mcm kite slalu duk
tgok dlm movie tuuu... :-P
tapi bile kluar... hhmm..
kosong... haha..
aku call dia.. rupenye dia tak dtg lagi. err.
after 5 minutes, dia pun tiba...
malang skali, dia takleh ckp english weih.. :( stress gile
tapi alhamdulillah nasib baik uncle aku boleh ckp hindi.
my mom pun sama. boleh paham and ckp skit2.
so at least ada dyeorg senang skit...
then kitaorg naik kereta (Inova),
and pergi lunch dulu sblum continue
perjalanan pergi ke Shimla..
yes from Chandigarh to Shimla by car.
tak silap around 4 hours baru kitaorg smpai hotel.
and seriously guys, Shimla cantik gile !
bcoz kawasan tersebut atas gunung ganang tau..
so on the way tu,
mmg pemandangan cantik gile.
everything there was sooo nice !
and paling best, sejuuuukkkk sgt !
mcm aircond je. nope ! lagi sejuk from aircond !
actually aku sgt 2 expect utk bertemu salji.
yes, they say Shimla terkenal dgn salji.
tapi waktu kitaorg pergi agak risky skit.
sbb salji is just around November till February (xsilap)
and yes.. kitaorg pergi on March...
so harapan sgt tipis actually... :(
bile dh smpai hotel tu,
aku tgok sekeliling. hhmm. mmg takde salji.
aku cuba sedapkan hati and bg harapan pd esok hari.
bcoz esok kitaorg akan pergi satu tmpat ni.
kemungkinan tempat tu ada salji.. :)
tapi kan.. walaupun kat sini xde salji,
tetap sejuukk gile weih. pd malam tu dah mencecah 3 degree tau !
haaa... jangan main2.. haha..
my dad, mom and adik dah terketar2 dah.. pkai sweater ape smua.
but me ? haha... aku malas ar nk pkai.
aku just nk cabar diri sendiri utk rasai je kesejukkan tu.
pergh... mmg tak tertahan. smpai jantung n paru2 aku
pun turut terketar2...
tapi alhamdulillah aku masih bertahan. hihi
disebabkan hari ni hari Ahad,
pd malam tu kitaorg try ar jalan2 kat bandar.
tapi byk kedai yg dh tutup.. :(
so kitaorg just balik bilik and tidur !



Chillin' before check-in

beratur for check-in.. ramai gile org.. fuhh

We've reached Chandigarh.. And the journey begins... :)

lunch at a punjabi restoren. omg look at the menu. 
unik gile kot. atas kompang yg berloceng. haha
dah laa smua bahasa hindi. aku tak paham satu habuk . err

the food was amazing !

Looks like a sakura tree... its so lovely



look at those houses & buildings..
semuanya tepi gunung dowh





Free dinner.. we r in Silverine Hotel

Lets eat !

The view of the mountains at night

Let's jalan2 ~

Dah laa sejukk.. pastu berangin gile pulak tu !
and thats me ! just wearin' jubah.. 
and sumpah, i'm shivering like anything !!!



6th March - Monday
okay today morning,
me, my bro and my dad decided to go at
the roof of the hotel to snap some pictures..
omg it was soo cold.
and the view was awesome !
lpas sudah, kitaorg pun pi mkan breakfast,
and bergerak ke destinasi hari ini : Kufri..
tak silap aku it took us around 1 hour to reach there.
on the way pergi kufri, kitaorg
terserempak dgn beberape lembu di tepi jalan
yg mereka menawarkan utk pakai
satu costume ni, and amik gmbr dgn lembu2 tersebut.
later tgok pics kat bawah ye.... ;-)
then bile smpai Kufri,
kitaorg kena naik kuda,
utk pergi dkat satu peak ni..
aku smakin berdebar.
eh, ade tak salji ni ?? mcm takde je...
harap2 dkat atas peak tu ade salji.. :(
then kitaorg naik laj kuda...
rs500 sorang.. omg.
pastu dah smpai atas.....
aku kecewa sgt.... xde salji wehh.. :'(
sumpah rase nk nangis time tu...
tujuan aku melancong pergi shimla ni nk tgok salji !
hhmm... lpas jalan2 tgok2 kat atas tu,
kitaorg pun naik kereta and pergi ke tempat2 seterusnye.
tapi, tempat2 lain yg kitaorg pergi mcm tak best.
xde ape yg menarik. and mase tu mood aku dh sedih.
suddenly my uncle suggest satu tempat ni.
kemungkinan ada salji. tapi tmpat tu agak jauh.
and atas gunung yang sangat tinggii !
then kitaorg pun decide utk pergi sane..
(but we must pay extra rs2000 for the driver.
bcoz bde ni jauh and takde dlm plan.. haish)
bile dh smpai sane,
semakin kereta kitaorg naik atas,
semakin byk tommpokkan salji kelihatan.
omg i'm soooo exited !
then at one point tu,
kereta dah tak boleh naik.
so kitaorg kena jalan kaki
and mendaki sendiri......
we went up there. semakin atas,
semakin byk salji... omg ! >.<
at first, boleh lagi nmpk trek utk kitaorg jlan.
semakin atas, semakin trek tu hilang ditutupi salji.
and akhirnye, takde trek langsung.. semua putihh
best sgt... alhamdulillah, dpat jugak aku
pegang, sentuh, main salji ! :')
tapi kan, dekat atas tu bahaya gile tau.
bcoz jalan time nk mendaki tu agak licin.
my brother dah 3-4 kali jatuh.. pergh.
aku pulak 2 kali 'hampir' nk terjatuh :(
bapak licin gile dowh.
and ada satu point tu,
tmpat kitaorg nk lalu,
sgt2 sempit, and tepi dia tuh,
sangat2 curam... so if terslip sdikit,
habisssss... boleh jatuh and boleh mati kot.
serious. seram gile part tu....... :'(
but papepun, alhamdulillah..... aku bersyukur
aku dpat tgok and main snow
and bersyukur sbb everythings safe... :)
okay lpas sudah, balik hotel.
masa tu dah malam dah...
then kitaorg decide utk jalan2 dkat bandar tersebut.
yesterday, byk kedai tutup kan ?
hari ni smua dh bukak..
so sgt meriah lah malam tersebut.... :)
and tonight, aku cuba buat keje gile..
tgh sejuk2 tu, aku pi makan ais krim !
haha... not bad pun sbrnnye... :P
and mcm biase, time sejuk2 tu,
aku chill je pkai baju sehelai sepinggan.. :P


Selfie-ing on the top of the roof :P

The view was really beautiful

Let's have some breakfast ! eleh.. gambar acah2 je ni.
padahal byk gile kot aku makan. wahahaha

Good morning ! Rise & shine ^_^



you're so scary. haha

My dad menunggang lembu :P

My bro and my dad

My annoying pak cik

Kuda yang manakah menjadi pilihan

lead us pls abam penunggang kuda :P

Kali terakhir naik kuda masa umur 10tahun tak silap.
tu pun acah2 and satu due round je..
kali ni ? kite naik betul2 . naik bukit pulak tu.. hehe

Haish i cannot tahan the view lahhh

Sumpah cantik gileeee

Singgah lunch sebentar

Selfie jap after lunch.. hihi :p

Tompokkan salji sudah mula kelihatan

Semakin tinggi kitaorg daki, semakin byk salji kelihatan.. OMG

Jom adik, kita daki tinggi lagi k !

wow.... the view... omg i love it !

ok. kitaorg dah start letih. dah lah mendaki gunung. pastu sejuk plak tu.
serious, my jantung and paru2 sakit sgt time ni.
takpe. tabah ye. skit lagi !

look at all those snow !  omg. 
its sooo white. and so relaxing :)

and you know what. yeah.. i'm just wearin' sekeping tshirt and sluar trek.
i'm not wearing any sweater or gloves. nope.
its like so freakin' cold and i'm shivering like shit.
tapi aku dah cabar diri sendiri utk tahannn !
i played with the snow until my hands gets numbed.
haha. i know i'm crazy.. well.. i just love to do some crazy shit like this



ice cream during super cold weather. haha. not bad

yummy pudding cake !




7th March - Tuesday
okay pagi ni kitaorg kena pergi airport..
lpas breakfast, terus bertolak...
from Shimla to Chandigarh.... (by car)
then from Chandigarh to Delhi (by flight)
flight kitaorg kul 3.30pm...
smpai dekat Delhi,
jupe dgn driver baru pulak..
and driver ni kitaorg tak bpe suke actually..
ntah lah... byk bde tak kena dgn dye.
kitaorg stress sgt.. err.. tkpelah yg ni kte smbung nnti.
okay, bertemu driver baru..
then dia send kitaorg pergi hotel...
then malam tu kitaorg pun jalan2 pkai Metro..
we went to old delhi to makan2...
k nk luah jap. bile smpai delhi ni aku jadi exited sgt
why ? bcoz ada byk version baru and pelik2 of the auto.
best sgt. haha. and paling best, byk kedai2
tepi jalan yg menjual auto.. i was like. wow.. nk beli boleh haha.
okay today nothing much.
just nk luah : omg sepanjang aku berada dkat india,
inilah kali pertama aku tgok ribuan manusia tau!
serious tak tipu. banyak gile2 manusia berkeliaran.
dalam train.. pastu kat luar tu lagi lahh..
dekat old delhi.. sebijik cam pasar malam dkat malaysia.
cuma, lebih ramai manusia !
dan peminta sedekah ada dimana2..
hhmm.. masa ni aku wish sgt aku boleh jalan2 betul2,
and visit every kedai.. and shopping and beli street food.
malangnye, masa tak mencukupi.
duit pun dah mulai kering :'( so terpkse berjimat cermat.
window shopping je mampu.. tu pun kejap je. haish.
lpas sudah jalan2 malam tu,
kitaorg pun balik hotel and tidurrr..



goodbye 1st driver. you're really nice.. :)
(although u cant speak english. hhmm)

and today i'm starting to feel sick.. :(

so cute ! mcm kereta golf je.. haha

our hotel in Delhi...
Signature Grand hotel



Let's use public transport tonight - The Metro

So many people i ~

Had dinner at this shop in Old Delhi.
my father said its famous.
hows the food ? okay2 lah...
tapi bapak mahal gile... err

tryin' out some street foods

sumpah crowded gile kot. 



8th March - Wednesday
today's schedule is Delhi sight-seeing..
tak byk yg mampu aku critekan.
and tak byk bde yg aku nk luahkan.
eh jap ! baru teringat !
haa... hari ni aku demam.. demam teruk sgt ! :(
haha.. aku tak tau lah disebabkan travelling or
disebabkan aku main salji tanpa pkai sweater :P
tulah... berlagak n sombong sgt... last2 jatuh sakit. hmm.
tapi perasaan aku tetap mengatakan bahawa bukan sbb salji.
tapi sbb aku mmg spesis yg takleh travel lama2.
baru 2-3 hari aku dah jatuh sakit. mmg mcm tu.
so aku mkn lah ubat ape smua..
then alhamdulillah much better later.
but semalam and hari ni aku mmg tak larat gile.
esok tu baru aku dah sembuh skit2.. alhamdulillah.
okay thats all for today come lets see pictures


The India Gate



Red Fort

























Old Delhi

Jama' Masjid

At night we decided to jalan2 cuci mata at a shopping mall nearby

our dinner.. hehe




9th March - Thursday
semalam aku dh call travel agent and mintak tukar driver.
alhamdulillah, hari ni kitaorg dpat driver baru,
and alhamdulillah, much better !
lpas breakfast kitaorg check out then bertolak pergi Agra..
lama jugak nk smpai Agra... tak silap 4 or 5 hours camtu.
smpai Agra tgh hari.. after lunch, kitaorg trus
proceed pergi Red Fort dulu..
lpas Red Fort : haaa... the moment i've been waiting for..
Taj Mahal ! yeay.... akhirnye boleh tgok depan mataku..
omg it was soooo beautiful seriously.. !
oh lupe nk crite, hari ni, kitaorg jalan2 ade travel guide tau.
so dia bawak kitaorg and crita mcm2 time jalan2
dkat Red Fort and Taj Mahal.. best jugak ade travel guide ni.
at least byk stories and ilmu kitaorg leh dpat..
if not, mmg pergi saje2 and taktau pape lah... huhu
BUT. we actually had some prob with this guy.
dia tipu kitaorg tau ! yes.. its a long story. susah nk crite.
konklusinye, mmg dia pandai sgt tipu duit kitaorg.
byk jugak yg dia amik. argh. sakit hati bile dipikirkan balik.
dah lah sibuk nk mengurat aku.. eeee.. geli dowh
and yes. org2 dkat india mmg byk mcm tu actually.
pantang tgok perempuan. mmg desperate nk mengurat.
hari tu dkat bangalore pun aku pernah kena gak.
so girls, be careful okay...
and bab tipu menipu ni, mmg byk..
especially dkat North India lah (based on my experience)
bcoz diaorg tahu kan kite ni foreigners..
mmg best lah kalau boleh tipu... hhmm.
nasib baik aku mmg belajar dkat Manipal
and dah lama stay kat India.. at least sesetengah perkara
mcm auto fare ke ape, diaorg takleh tipu. hhmm
okay thats all for today.
so alhamdulillah hari ni dpat habiskan red fort and taj mahal in one day.



 Hotel Alleviate, Agra..










haha... lupe nk crite. time dekat red fort tu, ada byk gile tupai yg friendly2
kitaorg just letak tgn, trus diaorg dtg.
so kitaorg pun bg lah skit kek dkat diaorg. hehe .
they're sooo cute :P


The gate of Taj Mahal..

And.. The moment we're all waiting for...
Taj mahal..... :')




It's soooo beautiful :')





10th March - Friday
okay hari ni kitaorg akan pergi Jaipur... by car.
yang ni lama skit kot tak silap. 5 to 6 hours.
dah smpai cam biase pergi lunch jap.
ohya, lupe nk crite...
kalau pergi ngan travel agent kan,
aku rase sgt sakit hati about one thing.
tempat makanan. omg, dyeorg slalu akan bawak
kite pergi makan dkat tempat2 yg mahal tau.
mmg mcm tu, hampir smua restoren yg kitaorg berhenti
adalah restoren2 mahal utk para pelancong.
serious shit makanan dia bapak mahal.
satu beriani yg kecik harga smpai rs400.. pergh gila.
kitaorg slalu mintak tukar restoren.
pergi lah restoren lain, pun mahal jugak. aduihh
last2 kitaorg sendiri terpkse cari restoren halal,
and suruh driver tu berhenti kat restoren tersebut.
okay lpas makan kitaorg pun pergi lah few places dkat Jaipur.
tapi seriously, Jaipur mcm boring skit lah.
tak byk sgt bde best. and smangat aku pun dh mula lenyap.
masa tu tgh duk pikir utk balik Manipal je. haha
oh one more thing that happened today,
hari ni tetibe hujan tau..
taklah lama sgt.. maybe around 1 or 2 hours.
then at one point tu,
tetibe kitaorg perasan, yg hujan tu bukan sebarang hujan tau !
but hujan ais ! yes.. hujan ais yg keras tu. bukan snow ye.
haha.. kan best kalau snow... :-P
tapi hujan ais tu skejap jelah.
then continue mcm hujan biase. hehe....
okay nothing much for today.
balik hotel.. jalan2, makan2 jap mlm tu. then tidur.







 Hawa Mahal






Pink City of Jaipur

 


11th March - Saturday
actually plan utk jenjalan smua tu dh habis tau.
skrg we have one extra day..
and today kitaorg mmg plan utk
pergi visit saudara mara dkat Rajasthan.
yes.. its my mom's side punye saudara.
so utk pergi Tonk, Rajasthan ni,
kitaorg terpkse bayar extra rs2500 kpd driver. hhmm
knape ? sbb bde ni xde dlm perancangan travel agent
and tmpat ni agak jauh... so nk tak nk trpkse bayar lah.
okay dh smpai Tonk, kitaorg pun pergi lah dkat rumah
saudara mara mak aku tuh..
okay ada byk bde yg aku nk crite sbnrnye.
but sumpah aku rase mls nk hurai everything. sorry
so i met them. and most of them cant speak english.
whish is really2 sad sbb susah gile nk communicate.
then diaorg serve lunch utk kitaorg.
perghhh the food was awesome ! sedap gile.. dh laa byk !
lpas tu kitaorg pun ade visit Haveli ni..
dulu Haveli ni mcm sebuah castle tau...
its for my mom's family..
yes... they are kinda like erm keturunan sultan ~
yes. aku pun tak percaya sbnrnye..
tapi bile dh pergi n tgok ngan mata sendiri baru percaya.
*sorry malas n takde masa nk hurai lebih2*
oh btw, psal Haveli tu, diaorg dh ubah suai dah tau.
sedih gile.. first dia jadikan castle tu sbgai hospital.
then tak tau ape berlaku, dgr crite castle tu haunted.
then diaorg pun tukar from hospital jadi skolah.
so diaorg make sure budak2 skolah slalu baca ayat2 quran
to make sure 'benda' dkat castle tu tak kacau dyeorg...
lpas sudah, kitaorg pergi satu lagi tempat,
tak jauh dari rumah dyeorg,,
tempat ni aku pun not sure pebende..
but ape yg aku faham its like a meeting place
for all those rajas and sultans those days.
and yup, bde ni pun kepunyaan family aku : Ali Khan ..
actually tmpat ni dah dijadikan musium.
tapi pd hari ni ianya tutup.
tapi disebabkan kami keturunan Ali Khan,
penjaga tempat tu pun dgn besar hati
memberi kitaorg masuk & layanan yg istimewa. hihi
lpas sudah smua, kitaorg pun balik hotel.
malam tu, kitaorg just kluar jap and makan2
somewhere yg dekat2 dgn hotel... :)



Souvenir Peppermint Hotel, Jaipur















12th March - Sunday
and akhirnye.. its time to go back to Manipal ! yeay..
flight kul 3pm tak silap aku..
kitaorg smpai Mangalore petang..
then smpai Manipal malam...
alhamdulillah... home sweet home :P


 With our third driver, Mr.Prakash... :)



konklusinye ?
alhamdulillah bcoz kitaorg slamat pergi
and slamat balilk ke Manipal...

just a bit summary about everything okay.
psal makanan dkat area north ?
hhmm.. harga lebih kurang je dgn south..
mana lagi sedap ?
i think south india kot lagi best.
hehe.. tak tau knape.

maybe bcoz aku mmg stay kat south kot.. :P
lagipun area2 manipal ni,
boleh dikatakan byk seafood.
but north India ? susah gile nk cari seafood !
i think mmg takde lgsung kot.. haha

psal kebersihan ?
hhmm.. if compare north and south india,
aku not sure.
tapi if compare north dgn Manipal,
omg, manipal sgt bersih okay...
area north India sgt2 kotor.
especially dkat Tonk.. omg kotor gile.
udara pun sgt tercemar... >.<

tapi kan... 
i felt that its much better actually
from 3-4 years back.. dulu india lagi teruk tau !
skrg mcm 'much better'... but still.. tetap kotor.

keselamatan ?
hhmm... aku tak sure.
sbb stakat ni pelangalaman aku,
alhamdulillah, everythings fine.
tapi anyways, mmg kena hati2 slalu lah.
especially dkat tmpat2 yg ramai org.

psal kena tipu ?
okay itu perkara biase.
dimana2 pun,
dh nama pun 'pelancong'
mmg akan senang kena tipu.
so berpada-pada lah ye... :)

keseluruhannye ?
alhamdulillah.... everythings fine and good.
walaupun actually byk je problem yg menimpa 
kitaorg... but biase lah tu kan.
hidup takkan bahagia slalu...
skali skala, kena lah ade dugaan kan.. haha

ok, done typing...
thanks for reading ! :)


p/s : actually aku ada banyak lagi gambar2 and stories nk share... tapi... masa tak mengizinkan... and actually aku malas... letih..... and malas... hehe. sorry. ni je yg mampu aku share... :P takpe. something is better than nothing... kan... hihi
 


No comments:

Post a Comment